top of page

Vattenmätare

Information kring vattenmätare, förbrukning och fakturering

Samfällighetsföreningen är kund hos Nacka kommun och betalar en samlad räkning för kvartalets förbrukning för samtliga hushåll i samfälligheten. Kommunen har 6 st vattenmätare i 3 st sk. mätarbrunnar i anslutning till respektive icke kommunal gata. I varje hus sitter det en vattenmätare som ägs av respektive hushåll, denna mäter vattenförbrukningen i respektive hus.

 

Föreningen har avtal med Brunata som sköter avläsningen av dessa. Brunata läser av vattenförbrukningen via en radiosändare varje kvartal och debiterar därefter respektive hushåll utifrån förbrukning. Alla hushåll behöver ha en anmäld mailadress för fakturering – viktigt att tänka på vid av- /inflyttning. Det är även möjligt att välja e-faktura via din internetbank.

 

Vattenmätare är placerad i tvättstugan där huvudledningen kommer in i fastigheten. Det är även här du stänger av inkommande vatten till ditt hus. Om din vattenmätare inte fungerar korrekt, ex stannat eller radion inte fungerar, så kommer detta upptäckas av Brunata vid avläsning. Alternativt kommer det att synas på din faktura som då blir felaktig (troligen en faktura utan förbrukning). Du är som husägare ansvarig för din vattenmätare, men samfälligheten kan hjälpa till i kontakten med Brunata.

 

Vid problem med din vattenmätare, mejla styrelsen på: styrelsenlovkojan@gmail.com Det är också bra att kontrollera att mätaren står absolut stilla när man inte förbrukar något vatten. Om man inte spolar någonstans i huset ska mätarhjulen vara helt stilla, annars så är det en indikering på att man har något läckage någonstans.

thumbnail_IMG_7069.jpg

© 2025 by Kv Lövkojan, Södra Hedvigslunds Samfällighetsförening

bottom of page